Verdens beste lekeplass

Verdens beste lekeplass

Skogen som lekeplass

«Se, her er det trollspor! Og her er det flere. Der borte også. Oi, der har trollet tråkka på et tre! Se her da, Emilie!»

Jeg ser på treet som har blitt lagt i bakken av vinden, og tenker på hvor fantastisk det er at naturen rundt oss gir barnas fantasi disse forestillingene.

 

Jeg spiller videre på det jeg nettopp har blitt invitert inn i og svarer «Ja, se på det. Jeg lurer på om det er det trollet der borte som er blitt til stein, som ikke rakk hjem før soloppgangen. For dere vet at troll blir til stein om de ikke kommer seg hjem i hulene sine før sola står opp?»

Guttene ser på meg mens vi går bortover på stien. En av dem svarer «Ja, vi vet det, men det er ikke det trollet der. Det er for lite ser du vel. Det var nok bare en trollunge, for den steinen er så vidt større enn meg.» De andre guttene er helt enige og jeg sier at vi får se om vi klarer å se flere spor etter troll på stien.

 

18 trolljegere

Guttene løper ivrige foran meg og er litt ut og inn av stien. Av og til minner jeg de på at vi må holde sammen, slik at ingen blir borte på vei til grillhytta vår.

Underveis er det flere av barna som slenger seg på trolljakten og før vi voksne rekker å blunke, er alle de 18 barna blitt trolljegere. Vi ser at skogen er full av troll som har blitt til stein. Vi ser også mange spor etter troll som har gått på stien, flere enn vi klarer å telle.

Barna oppdager også at trollene har badet i bekken vi må krysse på vei til hytta, siden det ligger «trollhår» i vannet. En gutt forteller at det egentlig ikke er hår, men bjørnemose, for det har han lært av utefagstudenten vår.

 

Les også; Selvfølgelig underviser vi i barnehagen

 

Alle fagområdene

Når gutten kommer med denne faktaopplysningen, slår det meg hvor mye vi har fått ut av gåturen hittil – enda den er langt fra over.

Vi har vært innom alle fagområdene i Rammeplan for barnehagen bare ved å gå i naturen. Barna har ikke bare brukt kroppen sin fysisk, men også sansemotorisk og kognitivt.

 

Barna har i tillegg vært en del av et gruppefellesskap hvor alle har bidratt til egen og andres læring fordi kollegaen min og jeg støttet og beriket barnas initiativ.

Jeg tenker på hvor heldige vi i Tveterhytta barnehage er, som har skogen rett utenfor gjerdet og hvilke muligheter den gir barnas lek og læring. Naturen er rett og slett verdens beste lekeplass.

 

 

Emilie N. Andreassen – pedagogisk leder ved Tveterhytta barnehage

 

Meld deg på Barnehagebloggen, og få nye tips og artikler rett i postkassen.

Klikk her; Meld meg på

 

 

Del innlegget med vennene dine
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Ledige stillinger