Oppstart nytt barnehageår – fra en styrers perspektiv

Oppstart nytt barnehageår - fra en styrers perspektiv

Det er oppstart og plandag i barnehagen. Første dag på jobb etter sommerferieavvikling og avdelinger som har vært slått sammen. 

Det er god stemning og alle har mye å prate om. De fleste har hatt ferieopplevelser som de ønsker å dele med gode kollegaer.

Jeg hører at kollegaene stiller spørsmål til ulike reisemål, familiemedlemmer, sykdom som har vært.

Og ikke minst vil vi høre hvordan det ble med opplevelser som vi har «vært med på å planlegge» gjennom ønsker og drømmer fra kollegaene på pauserommet gjennom barnehageåret som vi nettopp har avsluttet. 

 

Ny kunnskap og erfaring 

Vi skal nå se framover og ha tanker om et nytt og spennende barnehageår, med nye barn og foreldre. 

Noen av de ansatte skal også bytte avdeling og jobbe med andre aldersgrupper enn de har gjort tidligere. De skal få ny kunnskap og erfaring. Jeg opplever at dette er positivt og de ansatte synes det skal bli godt å komme i gang. 

 

Plandagen 

Plandagen starter med at vi går igjennom kalenderen for nytt barnehageår, vi ser på ulike aktiviteter, ansvarspersoner, tidspunkt for møter, studentuker osv. slik at alle vet hva som skal skje. 

Vi går igjennom alle beredskapskortene i HMS- systemet, da det er viktig at vi er forberedt hvis det skulle skje en krise i barnehagen.

Vi går ut på det nye lekeområdet, ser, tenker og lager en risikoanalyse. Vi skal igjennom en risikoanalyse til – hva gjør vi hvis vi får en terrortrussel mot barnehagen. “Litt av en verden” tenker vi alle…. 

Etter lunsjen som vi nyter på krakkene utenfor barnehagen i sola, går vi avdelingsvis og planlegger videre. 

 

Nye og gamle barn og foreldre 

Neste dag på jobb er vi klare for å ta imot «nye» og «gamle» barn og foreldre. De ansatte møter alle med positivitet og ett smil – «Hei, så fint at det er du som kommer».

Det handler om å se hvert enkelt barn. Barna som har fått en annen rolle i løpet av sommeren. Skolebarna har begynt på skolen, en ny gruppe er størst i barnehagen, en annen gruppe er ikke minst på avdelingen lenger, atter andre er helt nye barn eller har begynt i ny barnehage.

Mange nye relasjoner skal læres og vi skal bli kjent med hverandre på nytt etter en lang sommer.  

 

Leste du; Når planen er å ikke ha en plan

 

Dedikerte ansatte 

Ansatte på 1-års avdeling tar imot mange nye barn. Flere barn har med seg begge foreldrene på en merkedag i livet; nemlig dagen da de begynte i barnehagen.

Foreldre som er spente på å «gi fra seg» det kjæreste de har til mennesker de ennå ikke kjenner – i flere timer hver dag. Da er det godt at vi har dedikerte ansatte som har kunnskap og erfaring om 1- åringen, tilvenning, tilknytning og trygghet.

Dette her kommer til å gå bra, vi må ta utgangspunkt i barnet og hva som er riktig for hver og en.  

 

En god start på livet 

Jeg er stolt og glad for at jeg har kollegaer som er glad i jobben sin, leker på gulvet med barna, respekterer foreldrenes ønsker så langt de kan, veileder foreldre og ikke minst er en trygg voksen for barna i barnehagen.

Vi vet at det blir tøffe dager, hvor slitne og utrygge barn krever mer av oss, men det er tross alt jobben vår å gi barna en god start på livet i barnehagen, så vi er forberedt.

Allerede nå har vi lagt ett godt grunnlag for barnehageåret. 

 

Merete Hansen – Styrer Tubus idrettsbarnehage

 

Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.

 

 

Del innlegget med vennene dine
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Ledige stillinger