«TIPP» topp med Karius og Baktus.

Tipp topp med karius og baktus

Vi har arbeidet en lang periode med «The importance of play in preschool». Eller TIPP som vi kaller det i bhg.

Hatt stort fokus på barns leke og læringsmiljø. Vi har tilrettelagt for lange leke perioder, skjermet og jobbet med voksenrollen.

Didaktiske skjemaer er nøye fylt ut. Hva ønsker vi at barna skal lære seg? Hvordan tenker vi å gjøre det? Hvordan kan vi se at barna har lært?

Vi voksne har jobbet med å være tilgjengelige, aktive og til stede i barns lek. Etter å ha hatt mål i tilvenningsperioden om at alle barna skal ha noen å leke med, og oppleve trygghet på avdelingen, har vi nå den siste måneden jobbet med yrker.

Vi har hatt besøk av Røde Kors, med ambulanse. Et eget rom har blitt laget som legekontor. Pauserommet vårt har blitt en frisørsalong.

Vi har hatt lekegrupper i disse rommene, hvor vi voksne introduserte rommene ved å starte leken. Vi har etter hvert trukket oss ut. Barna har med entusiasme tatt over. De eldste har ofte tatt rollen den voksne hadde, og de minste har vært kunder og pasienter. Leken blomstret.

Les også https://barnehagenett.no/velkommen-oyelege-ruth/

Så venter fredagen hvor det er satt opp Karius og Baktus-dag. Med tannhelse og tannlegeyrket i fokus. Barna har gledet seg. Sånn skikkelig.

Dagen er her og mange søte Kariuser og Baktuser kommer inn på avdelingen. En har også kledd seg ut som tannbørste og en som tannlege. Stemningen er høy. Glade barn med store forventninger til dagen.

De gleder seg til å se film, til samling, til å spise loff med sirup på og selvfølgelig til en real tannpuss.

Jeg, jeg skal bare ha en foreldresamtale i frisørsalongen før aktivitetene starter.

Når samtalen er over og jeg går ut på avdelingen med papirene mine i hånda, ser jeg noe som gjør meg glad.

Det sitter en stor gjeng med barn, midt på avdelingen, i fantastisk lek. De leker tannlege. Hun som er utkledd som tannlege har så klart inntatt den rollen. Med munnbind og masse utstyr. Resten sitter i lang kø for å få seg en sjekk. Barnet som sitter først i køen gaper som en helt med hull i venstre fortann. Boring på gang.

Jeg blir stående og observere litt. Hun gir bedøvelse, borer, tørker, og trøster litt. De er dypt inni rollene. De som sitter i kø venter tålmodig og følger med mens de smiler.

Når jeg etter hvert forstår at de har startet leken helt på egenhånd, så blir jeg ennå mer glad. Og stolt. Vi har bidratt til at gjengen vår, store som små, har utviklet en utrolig god lekekunnskap. Vi kan se resultater. De leker sammen på tvers av alder, og forutsetninger. Vi har observert at de eldste er gode på å veilede de som er mindre enn dem. De er store forbilder, og er flinke til å inkludere dem i leken.

Gjennom fokus på leken og den ubeskrivelige viktige voksenrollen har vi sett, at det dannes sterke vennskap og en grunnleggende sosialkompetanse. Jeg er overbevist om at lek og læring hører sammen som hånd i hanske. Og jeg ser frem imot å leke videre på jobb, med sunne, aktive, og trygge barn!

Marianne Haugeby – Borgen barnehage

Meld deg på Barnehagebloggen, og få de nyeste artiklene rett i postkassen. Klikk her; Meld meg på