Hver dag er en unik mulighet, og hver dag står små og store opplevelser i kø for å legge til rette for det som skal bli livet ditt. Alt fra et vennlig smil fra kollegaen din, til en litt over gjennomsnittet vellykket saus til kjøttkakene, via raggsokker på bordet akkompagnert av et glass med god drikke og videre til planlegging av den neste sommerferien og gjennomføringen av nettopp denne.
Dokumentasjonen av disse hendelsene er for mange blitt viktigere enn selve opplevelsen og tilstedeværelsen i den.
Jeg så et bilde, på nettopp sosiale medier, der et stort band var ankommet og en hel folkemasse var plassert bak et gjerde for å overvære begivenheten. (Ja, du har sikkert sett det også) Det påfallende var at stort sett alle var opptatt av å filme og ta bilde av dette med telefonen sin, og stirret på det som skjedde rett foran dem via skjermen på telefonen. Jeg sier stort sett alle siden det var ett menneske som skilte seg markant ut. En eldre dame, uten telefon, som sto lent på gjerdet og nøt øyeblikket der og da. Hun avsto fra muligheten til å dele det med mer eller mindre uinteresserte venner, men tok med seg minnene videre på sin egen mentale harddisk. Vakkert.
Vi i barnehagen er også pålagt dokumentasjon, men da heldigvis i en langt mindre omfattende skala enn det som gjelder i det private i dagens samfunn. Hos oss tar vi barnet med oss, setter oss godt til rette og snakker om, tegner og limer inn vesentlige stoppunkter i barnets hverdag, i det vi kaller MEG-permen. Her dokumenteres barnets trivsel, lek, læring og utvikling. MEG-permen er fortellingen om barnets historie i barnehagen fra de er 1 til 5 år. I permen kan man se effekten av barnehagetiden gjennom dokumentasjon av utvikling, mestring, glede, lek, fellesskap, vennskap og kunnskap.
Barna er stolte av MEG-permen sin som viser hva kan, hva de lærer underveis og at de kan fungere i et fellesskap. Derfor er det som regel greit for dem at MEG-permen blir brukt i foreldresamtaler og i andre samarbeidsfora hvor denne informasjonen kan være nyttig. Enkelte barn har også hatt med seg MEG-permen sin i forbindelse med skolestart og har hatt stor nytte av det.
Det er også erfaringer på at skolen har gitt tilbakemelding på at dette har vært nyttig. MEG-permen er en viktig del av vår pedagogisk dokumentasjon i barnehagen. Den skaper refleksjon mellom barn – barn, voksen – barn og voksen – voksen. Denne refleksjonen bidrar til videre utvikling av barnehagetilbudet – til det beste for hvert enkelt barn.
Hensikten med MEG-permen er at når barnet går ut av barnehagen, så har det med seg sin historie fra denne perioden som alltid kan minne dem om at de kan og de er gode nok. Vi ser for oss at når livet byr på små og store utfordringer så kan MEG-permen minne dem på at de kan mestre og utvikle seg og at de har lært seg å fungere i et fellesskap – og vi har nådd vårt mål om å gi barn – en god start på livet!
Og historiene er helt sanne, selv om de ikke er delt i sosiale medier.
Av Frank Skovrand – Kontorsjef Barnehagenett AS