Nytilsatt – Vi tar vare på deg

Nytilsatt - Vi tar vare på deg

Vi har alle vært nytilsatt i arbeidslivet. Enten som erfarne med mange år bak seg, eller som den første jobben man har fått. Møtet med ny arbeidsplass og nye kollegaer preges ofte av forventninger.

Hvordan vil det være å jobbe her? Hva er annerledes fra der jeg var før? Hvordan er arbeidsmetodene her? Mange spørsmål dukker opp.

Følelsen av usikkerhet ovenfor arbeidsoppgaver og nye arbeidskollegaer. Med tiden blir man selvsagt mer trygg og bedre kjent med sine kollegaer og man automatisk byr mer på seg selv, og blir en naturlig del av arbeidsplassen. 

Mentor

På den veien kan det være nyttig å ha noen reflektere sammen med. Noen å prate med for å dele tanker man har rundt alt det nye man opplever eller ikke opplever.

Det å få veiledning og at noen lytter kan være gull verdt, noe som gjør at den nytilsatte faller til ro, og får den støtten som trengs for å skape et fortsatt engasjement.  

En nytilsatt har et behov for å bli sett og hørt akkurat som alle andre arbeidstakere, men som helt ny er det viktig at man føler seg ivaretatt.

Ofte blir man tatt godt vare på av nærmeste leder og kollegaene man jobber med hver dag. Man opplever et godt og inkluderende arbeidsliv, men tiden til å reflektere og få veiledning av erfarne kollegaer blir ofte vanskelig i en hektisk hverdag.  

Ved å få tildelt en mentor som setter av tid til den nytilsatte enten alene eller i gruppe med andre nytilsatte ivaretar man den nytilsatte som står sterkere og mer rustet for arbeidshverdagen. Alle har behov for veiledning og noen å snakke med.  

La den nytilsatte få tildelt en mentor eller ta del i en mentorgruppe. 

Tilhørighet med andre nytilsatte som er i samme situasjon gjør det enklere for de nytilsatte å finne noen å ha et felles utgangspunkt sammen med.

Noen som kan relatere til de opplevelsene man har. En egen mentor som man over tid får et tillitsforhold til, som kan delta i refleksjoner med den nytilsatte er avgjørende. Forskjellige mennesker fra gang til gang skaper usikkerhet og preg av tilfeldighet. 

Leste du denne?

Fastsett tid på forhånd 

Bestem på forhånd når man skal avholde veiledninger eller veiledningsgrupper. Blir det ikke fastsatt tid er det lett å glemme eller at det ikke blir gjennomført.

Hvor ofte har man ikke en ide om at det skal gjennomføres på den måten til de tidspunktene. Avklar tidspunkt med en gang. 

Ikke utsett eller avlys 

Er det viktig nok, må det prioriteres. Skulle det av ulike grunner være utfordrende å gjennomføre de oppsatte veiledningene, må man på arbeidsplassen finne gode løsninger slik at det kan gjennomføres.

Det å gjennomføre møtepunktene til fastsatt tid er et signal til den nytilsatte om at det er viktig. Både for den nytilsatte og arbeidsplassen. 

Arbeidsplassen bør ta del i erfaringene til den nytilsatte 

Etter veiledningene er det nyttig å la den nytilsatte få lov til å dele erfaringer og nye tanker man sitter med etter veiledningen med resten av arbeidsplassen.

En arbeidsplass må alltid ha et kritisk blikk på egen praksis. Ved å la den nytilsatte dele i refleksjon sammen med de andre ansatte skaper man læring til nytte for hele arbeidsplassen.

Man blir bevisst praksis, arbeidsmetoder og observasjoner man kanskje ikke var klar over. Den nytilsattes perspektiv kan være en medvirkende faktor til at arbeidsplassen skaper utvikling og læring. 

Lykke til som nytilsatt  

Petter Eilertsen – Borgen barnehage

Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.