Naturfag og matematikk – som en lek for de minste

Naturfag og matematikk - som en lek for de minste

Realfaglige aktiviteter som kan gjøres hjemme med barna 

Naturfag og matematikk – som en lek for de minste.

I disse tider hvor vi bidrar på den nasjonale dugnaden og holder oss hjemme, kan det være gøy ha gjøre noen aktiviteter med barna. Realfaglige aktiviteter er aktiviteter som omhandler fagene naturfag og matematikk. Slike aktiviteter er nyttig for barna allerede i barnehagealder. Disse aktivitetene kan ofte føre til utforskning og undring.

Barna stiller spørsmål og undrer seg.

I enkelte aktiviteter kan det også handle om problemløsning, altså det å finne ut en fremgangsmåte på hvordan man skal gjennomføre, gjøre endringer eller justeringer på aktiviteten eller at man rett og slett vil teste ut andre ting, for å finne ut om andre ting skjer. Når barna gjør dette, er det begynnelsen på en matematisk forståelse og starter å utvikle sin matematiske utvikling. I slike aktiviteter er det viktig å tenke på at barna kan komme med mange ulike svar eller hypoteser, derfor er det viktig at den voksne stiller åpne spørsmål slik som; Hvorfor, hva tror du, hvordan har dette seg? 

Barna får også god språktrening, kanskje barna lærer nye ord, barna lærer å beskrive objekter, barna lærer å fortelle og forklare hva de mener. 
Barna vil også få kunnskap innen naturfag om naturen og materialer som finnes i naturen. Naturfag

Flyter eller synker appelsinen i vann?

Dette er en spennende aktivitet som har blitt gjennomført i barnehagen vår. Du trenger: En stor bolle med vann. Og en appelsin. Finn frem en stor bolle og fyll den med vann. Aktiviteten går ut på at man skal forske på om appelsinen flyter eller synker. Prøv først med skall på, deretter uten skall. Hva skjer? Her kan man også forske videre på andre ting som flyter eller synker. La barna komme med sine forslag, slik at barnet kan danne seg hypoteser i forkant. 

I disse tider hvor kan det være interessant å forske på hvordan bakteriene reagerer på såpe. Du trenger: En bolle fylt med vann. Matolje. Zalo. Pepper. Her skal man tilsette matoljen i vannet, sammen med pepper. Pepper skal forestille bakterier. Hva skjer når man putter Zalo opp i bollen? 

Skyggeteater

Dette er en aktivitet hvor man utforsker lyset. Heng opp noe hvitt, f.eks dynetrekk. Ha en lampe uten lampeskjerm bak forhenget og skru av lyset i rommet. Hva skjer på andre siden av forhenget? Her kan man ha show for barna, men samtidig kan man også prøve å forstå seg på hvordan skyggen oppstår og hvorfor den gjør det. 

Stjernekikkert. 

Du trenger, et rør med litt lengde på (jeg har brukt Pringles rør tidligere). Ark til å lage stjernebilder. Aluminiumsfolie for å få verdensrommet effekten. Ta dette røret og pass på at røret er åpent i den ene siden, men lukket i den andre. Stikk et hull i bunn av dette røret slik at man kan si inn igjennom røret. Søk på internett etter hvordan stjernebilder ser ut. Klipp deretter ut sirkler i ark/papp og lag hull i slik som stjernebildene ser ut. Fest dette foran der store åpningen på røret. La barna holde mot lyset, da vil det komme frem stjernebilde inni kikkerten.  

Naturbingo

Dette er en flott aktivitet å gjøre ute nå. Lag til en ark, med ulike bilder eller ord, f.eks mose, kongler og blader. Man kan også tilpasse seg sitt nærområde med ting som man finner der. Ta dermed dette arket ut og utforsk og let sammen med barna etter dette. Gjennomfører man det som en konkurranse er regelen å få f.eks tre på rad på arket. Man kan også gjennomføre det som en skattejakt, hvor man sammen leter etter disse tingene. 
Her er det masse å undre seg over, hvorfor ser konglen slik ut, hvorfor er barnålen grønn, men bladene har andre farger. Finner man andre ting som ikke er på bingo arket? 

Les også

Lars Andreas Andersen – Barnehagenett

Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.