Det er viktig å gi barna gode leseopplevelser. Det er vi voksne i barnehagen, på skolen og hjemme som har muligheten til å gi barna disse gode leseopplevelsene.
Litteratur for barn
Litteratur for barn som vokser opp i dag, er gjerne laget slik at de skal kunne kjenne seg igjen.
Bøkene inneholder gjerne konkrete historier som gir barna mulighet til å vekke følelser, interesse og minner om erfaringer de selv har opplevd.
Ved å lese for barna skapes det en samhørighet mellom den som leser og den som lytter.
Dette gir også grobunn for gode samtaler i etterkant. Gjennom fortellinger kan barna skape indre bilder av det de hører, og dette kan stimulere deres kreative evner.
Litteraturen er også en god plattform for læring av språk og for utvidelse av ordforrådet.
I barnehagen bruker vi ofte bilder og konkreter til fortellingen. På den måten får vi inn begrepslæring og det vil være lettere for barna å følge handlingen.
Litteratur i barnehagen
Barnehagen bruker bøker i stor grad og vi ser viktigheten av å bruke dette med barna.
Vi gjennomfører også en del turer til biblioteket gjennom barnehageåret, og vi ser at disse turene er med på å skape engasjement rundt bruk av bøker.
Vi jobber etter metodikken «Lek en bok», ved at vi har temaer året gjennom hvor vi «fordyper» oss i en bok/fortelling/eventyr.
Vi bruker boken/eventyret/fortellingen til inspirasjon i leken, i samlingsstund, i formingsaktiviteter, i daglige samtaler og på tur.
Gjennom “Lek en bok» blir barna introdusert for nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling.
Barna utvikler språket
«Litteratur er språk» er det noen som sier. Vi ser helt tydelig at barna drar med seg ord og uttrykk fra bøkene, de utvider ordforrådet, de øker konsentrasjonen ved å sitte i samlingsstund, samtidig som det stimulerer til kreativ lek.
Vi gir altså barna en gylden mulighet til å utvikle sitt språk, få uttrykke erfaringer og ikke minst egne følelser gjennom leken – på bakgrunn av det de har hørt og sett i bøkene!
Vi bruker også lesing av bøker som et naturlig samlingspunkt i barnehagen.
Finner en voksen på avdelingen frem en bok og setter seg i sofaen tar det ikke mange minuttene før vi er omringet av nysgjerrige og lærelystne barn.
De venter i spenning på hva som vil komme og er engasjerte og opptatt av hva som er avbildet i bøkene.
Ikke minst er dette en fin stund hvor barna får roet litt ned i en ellers så travel hverdag.
Leste du;
Lesing hjemme
Hva er vel bedre enn å avslutte dagen med en rolig og god lesestund med barna før de legger seg?
Det kan være godt både for liten og for stor med en slik stund hvor vi drømmer oss inn i fortellingen etter en dag med mye lek, fart og spenning.
Vi voksne har like godt av et slikt avbrekk etter en hektisk dag på jobb eller hjemme med mange oppgaver og inntrykk.
Det er vel ikke helt ukjent for mange foreldre at man plutselig våkner opp i barnets seng med boken klistret i ansiktet?
Litteratur for barn kan være så mangt. Her er noen punkter du kan se etter når du velger den neste boken til ditt barn:
* Enkle fortellinger med et klart språk
* Bilder som vekker interesse – både for barn og voksne
* Overraskelser underveis
* Handling barna kan kjenne seg igjen i
* Litteratur med fortellinger som gjenspeiler samfunnet vi lever i
* Ha en tekst som taler til barna
* Velg litteratur ut fra barnets interesse og modenhet
La oss gi barna en god start på livet med flotte leseropplevelser og spennende samtaler!
Stine Bakke, Barnehagelærer i Solbakkeparken barnehage
Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.