La oss undre oss sammen!

La oss undre oss sammen

La barna undre seg?

Jeg har troa på at barna fint kan styre temaene i hverdagen sin selv. Undre seg.

Ikke bare ved at vi direkte spør dem hva vi skal gjøre, men ved at vi voksne har et årvåkent øye for hva som rører seg i barnegruppen.

Hva leker de? Hva undrer de seg over?

Meningsfulle og morsomme dager

Fastsatte planer langt frem i tid er ofte vært vanlig i barnehagene. Hvorfor det? Får barna medvirket i sin egen hverdag da?

Vi har en god stund jobbet slik at barna har mye å si om hverdagen sin. Vi starter temaer de interesserer seg for, og avslutter når barna virker ferdig.

Vi vet ikke alltid hva neste uke bringer. Og i hvert fall ikke neste måned. Vi må være pålogget og lekne.

Og jeg må virkelig si at arbeidsdagene mine oppleves mer meningsfulle og morsommere enn tidligere.

Er jammen ikke bare barna som lærer noe nytt lenger. Jeg har lært hva utstyret til øyelegen heter.

Jeg har fått stor kunnskap om planeter. Jeg har lært at i Spania finnes det ingen tannfe, men en tannmus. Lista er lang.

Vel tilbake fra verdensrommet

Vi er tilbake fra verdensrommet og har landet på jorda, vår egen planet. Barna har undret seg fælt over jordkloden. «Der bor vi».

De har studert globusen. «Er det der vann?» Det var ingen tvil. Vi måtte reise på tur rundt på jorda.

Og i følge barna, var Spania første stopp. Pass ble klargjort, og jeg måtte gå gjennom klesskapet mitt. Finne frem klær til å være en del av kabinpersonalet og ikke minst sommertøy.

Flytur, kampdag, tapas, beach’en og flamenco. Livet er herlig i Spania! Fredag stikker vi videre til Kina. En gutt mente vi burde prøve å spise katt da, for det gjør de visst der.

Jeg tror vi står over det, men noe kinesisk mat blir det. Kanskje kan vi lære oss litt av det kinesiske språket også. Og om den kinesiske mur.

Les også; La barna leke

Veien videre

Ikke vet jeg hvor vi drar etter det. Det får barna styre. Men vi kommer nok til å foreslå å stikke en uke hjem i mai, slik at vi får feiret nasjonaldagen vår. Og lært litt om vårt eget land også, før vi drar videre.

Didaktiske skjemaer er vårt hjelpemiddel til å dokumentere og å se at vi er igjennom alle fagområdene og alle kravene vi skal. Vi noterer tegn til læring fortløpende under prosjektet. Og dem er det mange av.

Endring

På avdelingen kan jeg se endringer. Jeg kan se stort engasjement. Glade, trygge, lærevillige og lekne barn.

Jeg kan se lekne og dyktige voksne som har stjerner i øynene på jobb. Vi leker og undrer oss sammen underveis, store og små.

Meningsfulle dager fulle av læring, latter og glede!

Marianne Haugeby – Solbakkeparken barnehage

Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.