IKKE GJØR DITT OG IKKE GJØR DATT

Ordet IKKE er et ord som faller oss mennesker naturlig å bruke når vi har et ønske om at noe skal skje. Hvorfor i all verden bruker vi dette ordet når det er noe vi ØNSKER å oppnå??

De aller fleste som eier en radio har hørt språkforsker Arne Torp, han som skal komme fram til hvor i Norges langstrakte land en viss matbutikk befinner seg, gjennom å høre dialekten til en person som jobber der. Han gjetter jo pinadø riktig hver gang! Så det hadde vært interessant å ha tatt en diskusjon med ham om måten vi snakker med hverandre på, om hvorfor det er sånn at svært mange av oss ikke har forstått at sjansen for å få det som vi vil, lettest kommer gjennom å ytre hva vi vil, framfor hva vi ikke vil.

I barnehager kan man ofte høre «ikke løp inne!» Ja, jeg skal være den første til å innrømme at dette er en setning jeg selv har brukt, ved flere anledninger. Men hvor mange ganger må man si det sånn før et barn slutter å løpe inne? Ok, barnet stopper kanskje der og da, men fem minutter senere er det på`n igjen. Tenk også hvor mye energi du som voksen person kan bruke på å prøve å få ett barn til å slutte og løpe inne? Så hva ønsker vi egentlig med det vi sier? Jo det er jo at barna GÅR inne. Hva da med å si dette i stedet??

Et annet eksempel kan være «ikke skrik» eller «ikke rop». Vil vi da at barnet skal tie helt stille? Nei, det vi mener er at vi ønsker at barnet snakker litt lavere. Men det er ikke det vi uttrykker! Hva om man i stedet hadde dempet sin egen stemme, hatt en lett hånd på barnet og sagt; «Kan du snakke litt lavere, er du snill»? Min påstand da er at i minst 8 av 10 tilfeller gjør barnet som du ønsker, noe som jeg slettes ikke synes er så verst! Prøv det!

Vi kan da spørre oss selv; Ønsker vi å oppfylle en annens behov ved at vi hører hva man IKKE VIL, eller når vedkommende tydelig uttrykker hva man ØNSKER? Jeg har en klar formening om når jeg ville vært mest samarbeidsvillig! Da tenker jeg også at store og små rundt meg, både i barnehagen og privat også innehar en slik holdning.

Så i vår barnehage øver vi hele tiden på dette, og jeg har sett bevis på at samarbeidsklimaet blir mye bedre, når man ytrer sine «behov» på en positiv måte.

Så oppfordringen er; Beskriv hva du ønsker skal skje, framfor hva du ikke ønsker.

Siden Arne Torp alltid har rett, velger jeg å tro at også han går for denne måten å ytre et ønske på!

Geir Røkkum – Styrer Villenga barnehage

Få de nyeste bloggene rett i postkassen; https://dm-mailinglist.com/subscribe?f=ee6fb019

Les; HVORFOR IKKE?