Hvorfor lyser månen på dagen?

Hvorfor lyser månen om dagen

Månen lyser

Et barn undrer seg i ute tiden når han ser månen. «Hvorfor lyser månen på dagen?»

Min dyktige kollega tar dette spørsmålet på alvor og undrer seg sammen med barnet.

Når vi senere i måneden har avdelingsmøte og reflekterer rundt hva som rører seg i barnegruppa, tar han opp dette.

Vi blir raskt enige om at dette er noe vi kan fordype oss i.

Didaktisk planlegging

En didaktisk plan blir snekret sammen og tegn til læring blir satt opp. Hva gjør vi? Og hvem gjør hva?

Hvilke fagområder kan vi jobbe med her?

Spor og interesse trigging

Vi begynner deretter og legge ut små spor til barna for å vekke interesse og undring.

Planeter, stjernebilder og raketter blir printet ut og lagt under de gjennomsiktige plast dukene på bordet.

Vi setter på NASA sin livestream på avdelingens pc. Man kan nesten se på det som litt agn til småfiskene, for barna biter like kjapt på. Spørsmål og undring kommer på løpende bånd. Vi er i gang. Vi har fått barnas fokus.

Prosjektet fortsetter

Et svart teppe blir hengt opp som himmel i taket. Stjerner blir festa på. Noen som stjernebilder.

Vi lager sola og planeter i forskjellige størrelser og i riktig rekkefølge samtidig som vi snakker om dem i samling.

Vi søker etter inspirasjon på Pinterest. Barna får se. Og de har mange meninger om hva de vil gjøre og lage.

Raketter blir lagd og hengt opp. Astronauter lander på en hylle, med vakre ansikt lagd av barnehender.

Vi lager stjernekikkerter, månesteiner, planetbilder. Lista er lang.

Les også; Selvfølgelig underviser vi i barnehagen

Romfest

Barna planlegger en «romfest». Med gummistøvler surra inn med aluminiumsfolie som romstøvler og rakettfrukt til dessert.

«Hvordan skal vi lage hjelmene?» undrer de seg. Det skorter ikke på barnas engasjement.

Et barn som til vanlig aldri perler, sitter 1 time og perler fra bilder.

Planeter, raketter og astronauter. Teller seg frem til riktig bilde.

Disse må strykes med en gang, for de må han ha hengende i teppet i taket.

Vi klarer å skaffe en kjempestor eske til barna, om så klart vil lage NASA sin romstasjon.

For et samarbeid når de malte og fiksa den esken.

De fordelte oppgaver og ga plass til hverandre. Noen malte, noen klipte vinduer, noen klipte ut NASA sin logo for å lime på.

Se film om prosjektet;

Barnas initiativ

Prosjektet har utviklet seg på barnas initiativ. Alle barna viser interesse for prosjektet i en eller annen grad.

Barna jobber med noe felles. Fellesskap, lek, læring og glede i et trygt og godt miljø.

De samarbeider og leker på tvers av alder og forutsetninger.

Og jeg skal ærlig innrømme at både jeg og flere kollegaer har hatt en ganske bratt læringskurve selv, når det kommer til læren om solsystemet vårt.

Og ikke vet jeg hvor og når dette ender. Kanskje barna vet?

Marianne Haugeby – Borgen barnehage

Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.