Endring, muligheter og erfaringer

Endring, muligheter og erfaringer

Den siste uken har hele livet blitt snudd opp ned for de fleste voksne og barn her i landet. Vi har gått fra det trygge og kjente, til det mer usikre og uvante. I løpet av kort tid måtte vi ta på oss mange nye roller som vi aldri har hatt før, og kanskje heller ikke har ønsket å ha. Disse nye rollene skal sjongleres med de vi allerede har, og det er klart dette kan være overveldende og skremmende for mange. Men det kan også by på gode erfaringer. 

Nettet fylles av tips og triks 

Plutselig er du (som meg) kanskje lærer og barnehagelærer på samme tid som hjemmekontoret er fylt opp av oppgaver. Heldigvis fylles nettet og andre plattformer med både tips og triks til hvordan vi skal håndtere denne nye hverdagen.  

Barna trenger forutsigbarhet og dager fylt med meningsfylt innhold; det skal gjøres lekser og vi skal igjennom alle de andre faste rutinene i løpet en dag.  

Hunden skal fortsatt luftes, vi skal dusje/bade, vi må ha mat, ja både frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Maten burde være sunn og næringsrik – ja du skjønner tegningen.  

Samtidig hoper oppgavene seg opp på hjemmekontoret, telefonen ringer og du får stadig oppdateringer. Hvor vil jeg med dette tenker du kanskje? 

Motløs 

Jeg har de siste dagene reflektert mye over denne situasjonen, og til tider følt meg ganske motløs når jeg ser mengden av oppgaver og innholdet vi skal fylle dagene med. To pedagoger med et nylaget hjemmekontor for anledningen, to barn uten barnehage og et par husdyr. Vi ser videoer og bilder av alternative hjemmekontor. Noen fungerer og noen har det litt mer utfordrende med barna tilstede.  

Fantastiske muligheter 

Så begynte jeg å tenke litt over hvilke fantastiske muligheter dette er. Det er en fantastisk mulighet som vi kan bruke til å gi barna våre viktige erfaringer rundt endring. Erfaringer som de vil ta med seg videre i livet. Vi kan vise de kreativitet, problemløsning, spontanitet og glede. Vi kan vise de at selv om dette er ukjent og nytt så er det ikke umulig.  

Vi skal skape bærekraftige barn som tar vare på seg selv og andre, og som er fornøyde med seg selv. Vi skal ruste barna våre for jobber vi ikke vet finnes og yrker som ikke er enda. Hvordan vi håndterer endring og hva vi viser barna våre nå blir viktig. Hvordan? Jo, ved å bruke disse uvante og rare tidene til nettopp dette. 

Mange erfaringer 

Strukturerte dager og ulike aktiviteter er flotte tiltak, og hjelp til å opprettholde faste rutiner. Men fortvil ikke om ikke alt er på plass. Barna våre får så mange erfaringer i denne perioden som vi ellers glemmer. De må kjede seg litt, de må være kreative og finne løsninger selv og alene på nye utfordringer.

Hvordan kan vi treffe bestemor nå som vi ikke kan besøke henne? Hva kan vi gjøre når badeland og alle de andre tilbudene ikke er der? Tenk så spennende dager vi har foran oss, muligheter der vi ikke vet utfallet og hva vi skal gjøre før vi er midt oppe i det.  

Senk skuldrene.  

Ble det ikke dagstavle og en times utforskning i skogen, nei så ble det ikke det. Det er helt greit. Kanskje ble det lunsj ute, eller sammen rundt bordet. Kanskje fikk 2–åringen og 4 åringen finne sin bokstav i teksten du skriver på pc. Kanskje var alle lekene utover i sofaen ikke rot, men starten på en fantastisk og kreativ lek igjennom uken.  

Se etter de små tingene igjennom dagen, stol på at det du gjør er bra nok, og vis det til barna dine! Vis at dette gjør vi sammen, og snakk sammen om det som skjer. Du viser egenskaper som blir viktige for barna dine i framtiden.  

Grip dagen og de mulighetene du har mens du sjonglerer alle de nye rollene dine. Hvem vet, kanskje du føler deg litt som Pippi til slutt? «Dette har jeg aldri gjort før så det klarer jeg helt sikkert.» 

En god start varer hele livet. 

Lisa-Marie Haugeby – Barnehagenett 

Meld deg på Barnehagebloggen og få nye artikler og tips rett i postkassen.