| Tema |
Lek i sandkassen |
| Barnegruppen |
Småbarn 2-3 år |
| Tidsperiode |
Jan–Feb 2024 |
| Fagområder |
Kropp, bevegelse og helse, Utforskning, teknologi og naturfag, Kunst, kultur og kreativitet |
| Dokumentasjon |
Foto, Observasjon, Barnas egne samtaler, Loggbok |
| Hvem gjør hva (ansvar) |
- pedagog 1: Planlegge sandkasseaktiviteter
- pedagog 2: Dokumentere barnas lek
|
| Læringsmål |
- Barnet skal utvikle motoriske ferdigheter gjennom lek i sandkassen.
- Barnet skal lære om naturens materialer og deres egenskaper.
- Barnet skal øve seg på samarbeid og kommunikasjon med andre.
|
| Tegn til læring |
- Barnas engasjement i aktiviteten
- Samarbeid i små grupper
- Varierte lekemønstre og kreativ bruk av sand
|
| Metoder / aktiviteter |
Hva gjør vi?
- Bygge sandslott med forskjellige redskaper
- Fylling og tømning av bøtter
- Lage sandkaker
- Gjemme skatter i sanden og lage skattejakt
Hvem gjør hva?
- alle barn med veiledning fra pedagog: Bygge sandslott
- pedagog 1: Lage skattejakt
- barn under ledelse av pedagog: Fylling og tømning av bøtter
|
| Evaluering |
Uke 8 – Samtale med barna og refleksjon i personalmøtet |