Har hun spist nok mat i dag?, har hun bæsja eller ikke? og var hun lei seg lenge etter at jeg leverte?
Hvordan var det med leken i dag, hadde hun noen å leke med? Så nevnte hun noe om noen gutter som hadde tøyset litt med henne under lunsjen. Sa de voksne noe om det?
Spørsmålene der hjemme etter en dag i barnehagen kan være mange, og ikke minst kan foreldrenes informasjonsbehov fra barnehagens ansatte om sitt barn, være svært forskjellig.
Jeg husker spørsmålene jeg mang en gang fikk av fruen etter at jeg hentet barna mine i barnehagen. Jeg hadde ikke svarene, nettopp fordi det hun spurte etter ikke var viktig for meg å vite noe om.
Som den enkle faren jeg er tenkte jeg vel kanskje at hvis sønnen min ikke hadde spist bra så spiste han vel når han kom hjem, eller hvis han ikke hadde lagt en pakke i bleia i barnehagen gjorde han det i løpet av dagen hjemme. Eller rettere sagt i bilen 2 minutter etter at vi hadde forlatt parkeringsplassen i barnehagen.
En nylig gjennomført undersøkelse blant 150 utvalgte foreldre i våre barnehager, viser at nærmere 4 av 5 foreldre ikke forventer at de ansatte klarer å møte barn og foreldre i garderoben.
De forventer at de selv må ta barnet med seg inn, og overlevere informasjon til de ansatte på avdelingen. Dette gjør at de ansatte på morgenen kan fokusere på barna som allerede er kommet, og at leken flyter godt selv om det kommer nye barn til underveis.
De ansatte i våre barnehager gjør en fantastisk innsats hver eneste dag, og de forsøker etter beste evne å gi foreldre den informasjonen de har behov for.
Det er viktig for foreldre at de føler at sitt barn har blitt sett og hørt i barnehagen i løpet av dagen. Det viser undersøkelsen. Foreldrene forventer at de ansatte uoppfordret gir en tilbakemelding om dagen i dag.
Det kan selvsagt være utfordrende for den ansatte når det kommer åtte foreldre som skal hente sitt barn på samme tid, men allikevel gjør de et forsøk på å fortelle litt fra hverdagen. Har det skjedd noe spesielt forsøker de selvsagt å gi foreldrene beskjed om dette. Dette har de ansatte gode rutiner på.
Vi er takknemlige for at foreldrene engasjerer seg, og vi gjør vårt ytterste for å gi god informasjon. Videre forteller undersøkelsen blant foreldrene at også halvparten mener at det med hell kan brukes noe mindre tid på all dokumentasjon, dersom dette går utover arbeidet med barna.
Det er nettopp denne balansen de ansatte forsøker å ta hensyn til hver dag. Vårt grunnleggende syn er selvsagt , BARNA FØRST. Da er det ikke så viktig å lage den plakaten eller oppdatere facebook.
Etter mange år med barn i barnehage, og de senere år med skole og SFO, tør jeg påstå at barnehagene i Norge er i særklasse på informasjon. Dette takket være ansatte som ser foreldres behov for god informasjon.
Til slutt ønsker jeg alle en strålende dag der ute, og vi håper at junior leverer pakken før eller etter bilturen denne dagen.
Leif Roar Pettersen – Barnehagenett
Meld deg på Barnehagebloggen, og få de nyeste artiklene rett i postkassen. Klikk her; Meld meg på